TBMM, KDK ve Sayıştay’ın 2024 bütçeleri komisyonda (3)
ANAYASA TARTIŞMALARI
TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş, milletvekillerinin yeni sivil anayasa çalışmalarına ilişkin eleştiri ve önerilerini değerlendirdi. Kurtulmuş, “Benim Türkiye Büyük Millet Meclisi’ndeki tüm siyasi partilerden beklentim şudur; kişi olarak söylüyorum, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı olarak söylüyorum: Hiçbir ön yargı olmadan, hiçbir art niyet taşımadan, Sepetlerimizdeki tüm bilgileri yeterli niyetle ve doğru yerde, yani Meclis tabanına dayanarak ortaya koyarak.” Bu Meclis’in Türkiye’de 85 milyon insanı ilgilendiren çok güçlü bir anayasa yapma sürecini yürütebileceğine, bu kadar bilgi birikimine, bu kadar siyasi tecrübeye sahip olduğuna inanıyorum. Anayasanın milletin anayasası olması, en geniş oy birliği ve en geniş kabulle çıkarılmasından hepimiz sorumluyuz. Sorumluluklarımızı yerine getireceğimize inanıyorum” dedi.
‘BU MECLİS’İN ANAYASA YAPMASI MÜMKÜN.’
Meclis’te siyasi partilerle yapılan görüşmelerden, resmi ve gayri resmi görüşmelerden edindiği izlenimin, yeni anayasa yapılması konusunda iyi niyet ve talep olduğu yönünde olduğunu belirten Kurtulmuş, eleştirilerin de olduğunu kaydetti ve şöyle konuştu:
“Samimi bir müzakere sürecinin tesis edilmesinin sonuç almak için yeterli olacağını düşünüyorum. Burada kategorik olarak kabul etmeyeceğimiz bir şeyin altını çizmek isterim: ‘Bu Meclis Anayasa yapmaya muktedir değildir’ gibi bir anlayışın altını çizmek isterim. Bu Meclis, Türkiye Cumhuriyeti’nin “Türkiye Cumhuriyeti’nin 28’inci dönemi olan Türkiye Büyük Millet Meclisi, yeni bir anayasa yapma ve bazı değişiklikler yapma yetkisine sahiptir.” Anayasa, tıpkı kendisinden önceki Türkiye Büyük Millet Meclisi gibi olup, millet tarafından vasıflandırılmış ve yetkilendirilmiştir.”
SOSYAL BİRLİK ÇAĞRISI
Dünyadaki gelişmeler çerçevesinde Türkiye’nin her zamankinden daha fazla entegre olmaya ihtiyacı olduğunu vurgulayan Kurtulmuş, “Türkiye’nin özellikle bölgemizdeki gelişmeler çerçevesinde kendi toplumsal bütünlüğünü sağlama ve ortak toplumsal değerler etrafında bütünleşme yükümlülüğü vardır. Sadece Balkanlar’daki gerginlik, Karadeniz’deki Rusya-Ukrayna gerilimi, Çatışmanın temelinde sadece Rusya-Ukrayna çatışması değil, aynı zamanda Rusya ile Batı arasındaki topyekün çatışma da var. Kafkasya’daki gerginlikler, güneyimizde devam eden gerginlikler, Yemen’e kadar uzanan bölgedeki çatışmalar ve son olarak Filistin-İsrail çatışmasının yanı sıra Doğu Akdeniz ve tarihçilerin de bu konudaki çabalarını dikkatle okumak zorundayız. ‘Bereketli Hilal’ dediğimiz bu coğrafyayı yeniden ateş çemberine çevirin. Bu coğrafyada güçlü durmaktan başka seçeneğimiz yok. Siyasi görüşümüz, dünya görüşümüz ne olursa olsun, hangi öncelikleri öncelik olarak kabul ediyoruz? Türkiye’nin geleceği için mi? Ne yaparsak yapalım sonunda bu ülkede 85 milyon insan olarak birleşeceğiz ve hep birlikte ayaklarımızı yere sağlam basacağız. Temel sorunlarımız üzerinde birlik olup bütünleşmemiz, temel değerlerimiz etrafında bir araya gelmemiz gerekiyor” dedi.
CAN ATALAY’IN AÇIKLAMASI
TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş, Anayasa Mahkemesi’nin tutuklu milletvekili Can Atalay hakkındaki soruları yanıtladı. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin konuya ilişkin tutumunun net olduğunu ifade eden Kurtulmuş, şöyle konuştu:
“Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde milletvekillerinin yemin ettiği gün Can Atalay’ın adı okundu ve Can Atalay’ın parlamento listesinde yer aldığı Büyük Millet Meclisi tutanaklarına kaydedildi. Can Atalay’ın özlük haklarının verilmesi, hatta benim bildiğim kadarıyla danışmanlarını ve danışmanlarını atadı. Böylelikle Can Atalay’a, Meclis’imizce milletvekili olarak aynı haklar verilmiş, tüm partilerin rızası ve onayıyla, Tüm partilerin ittifakıyla Can Atalay, TBMM Genel Kurulu’nda komisyonlardaki bağımsızların hakları çerçevesinde İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu üyeliğine seçildi.Ancak başından beri söylediğimiz şey şu; Türkiye Büyük Millet Meclisi kendi tavrını, duruşunu ortaya koymuştur, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kendisini mahkeme gibi görüp Can Atalay’ın kararına ilişkin mahkeme kararı vermesi düşünülemez, böyle bir şey beklenemez. TBMM Başkanı olarak söylüyorum bunu yaptım, daha önce yaşanan durumların yaşanmaması adına Yargıtay’ın kararı 28 Eylül 2023’te onandı. Bu karar bir gün TBMM’ye getirildi. Daha sonra 29 Eylül 2023’te aldım ve bu kararı bugüne kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’na sunmadım. Dolayısıyla Anayasa Mahkemesi’nin kararı açıktır. “Anayasa Mahkemesi’nin kararından sonra muhtemelen ilgili mahkeme de kendi görüşünü açıklayacak, daha doğrusu kararını verecek, Meclis de gereğini yapacaktır.”
Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Kamu Denetim Kurumu ve Sayıştay bütçelerini görüşerek kabul etti.